Miłośników dwóch kółek stale przybywa

skuteryW ostatni weekend oficjalnie zainaugurowano sezon motocyklowy w Polsce. Miłośników dwóch kółek stale przybywa. W ostatnich dwóch latach w bazie CEPiK zarejestrowano ponad 100 tys. motocykli i motorowerów rocznie. I choć na początku 2016 r. tempo spadło, liczba rejestrowanych maszyn, i nowych użytkowników ciągle rośnie. Według danych Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, w 2015 r. dla grupy pojazdów: motocykle, motorowery, skutery, quady aktywnych było 1,518 mln sztuk polis obowiązkowego OC. Właściciele jednośladów zbyt rzadko korzystają z dobrowolnych ubezpieczeń.

Wiosna to zwyczajowo początek sezonu dla motocyklistów. W tym roku oficjalnie rozpoczął się 16-17 kwietnia XIII Międzynarodowym Zlotem Gwiaździstym im. Księdza Ułana Zdzisława Jastrzębiec Peszkowskiego. Szacuje się, że zjechało się tam rekordowe 30 tys. pojazdów. To właśnie słoneczne, ciepłe dni sprawiają, że wielu Polaków decyduje się na zakup jednośladu: motocykla, motoroweru, czy stylowego miejskiego skutera. Potwierdzają to dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. Najwięcej motocykli i motorowerów rejestrowanych jest w okresie od marca do końca sierpnia, a z końcem wakacji popyt wyraźnie słabnie.

Czytaj więcej...

Narcyzowie częściej są agresywnymi kierowcami

Kierowcy z niską lub niestabilną samooceną częściej podejmują zachowania agresywne na drodze. Gniew jest też częstszy u kierowców aut, którzy nie korzystają nigdy z roweru ani nie chodzą na piechotę.

Zajeżdżanie drogi, jazda zderzak w zderzak, świecenie światłami, trąbienie, grożenie, przekleństwa, bitwy na argumenty na poboczu drogi czy nawet skrajne przypadki furii drogowej - to przykłady na to, jak kierowcy okazywać mogą gniew i agresję na drodze. "Agresywne zachowania na drodze to zachowania intencjonalne i nakierowane na wyrządzenie krzywdy innemu użytkownikowi drogi" - powiedziała w rozmowie z PAP dr Aneta Przepiórka z katedry Psychologii Emocji i Motywacji Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II. W swoich badaniach - prowadzonych z dr Agatą Błachnio - szuka czynników osobowościowych i indywidualnych, które przyczyniają się do większego poziomu agresji wśród kierowców.

Czytaj więcej...

Polskie miasta chcą iść śladem Madrytu

Od stycznia w Madrycie będzie obowiązywał elektroniczny system ograniczający wjazd do centrum miasta. Strefa wolna od samochodów zwiększy się ze 192 do 350 hektarów. Polskie miasta chciałyby pójść śladem hiszpańskiej metropolii, ale na przeszkodzie stoi mało elastyczny system prawny, który zabrania zarówno pobierania opłat za wjazd do centrum, jak i regulowania ceny za parkowanie.

– Wjazd do centrum Madrytu będzie możliwy tylko dla samochodów, których właściciele mieszkają na danym obszarze, ewentualnie dla pojazdów, które zagwarantowały sobie poprzez możliwość mobilnej rezerwacji miejsce na jednym z trzynastu parkingów – mówi Ewa Wolniewicz-Warska, sales country manager w Kapsch Telematic Polska. – Jeżeli samochód wjedzie, a nie będzie spełniał żadnego z tych warunków, będzie nałożona kara i to dosyć bolesna, bo w wysokości 90 euro.

Czytaj więcej...

Recykling pojazdów wycofanych z eksploatacji

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji, przedłożony przez ministra środowiska. Zakłada on m.in. zniesienie opłaty recyklingowej, w wysokości 500 zł, za każdy używany pojazd sprowadzany do Polski.

Zniesienie opłaty recyklingowej

Zgodnie z projektem ustawy, nie będzie obowiązku uiszczania opłaty recyklingowej, w wysokości 500 zł, ponoszonej za każdy używany pojazd sprowadzany do Polski. Obecnie wniesienie tej opłaty jest warunkiem koniecznym jego rejestracji w kraju.

Czytaj więcej...

Paliwa z dodatkiem

Biopaliwa to jeden z rodzajów biomasy pochodzenia roślinnego, których wykorzystanie pozwala ograniczać emisję dwutlenku węgla.

Zdążanie w kierunku coraz większego wykorzystania źródeł energii odnawialnej także w transporcie i poszukiwanie surowców energetycznych alternatywnych wobec konwencjonalnych jest powodem rozwoju rynku biopaliw.

Podstawowe znaczenie mają dwa biokomponenty dodawane do paliw ciekłych: bioetanol i estry metylowe kwasów tłuszczowych. Pierwszy z nich otrzymywany jest z biomasy lub biodegradowalnych odpadów. Paliwo z jego udziałem oznaczane jest literą E oraz liczbą określającą jego udział w paliwie. Typowe silniki benzynowe mogą pracować na paliwie z udziałem do 5 proc. bioetanolu. Większa zawartość wymaga przystosowania silnika. Takie pojazdy stosowane są coraz powszechniej w Brazylii i USA. Europa pozostaje w tyle, tyko nieliczne firmy samochodowe, oferują modele przystosowane do zasilania takim paliwem. Estry metylowe dodaje się do oleju napędowego i uzyskuje tzw. biodiesel. Oznaczany jest literą B oraz liczbą określającą procentową zawartość estru w oleju napędowym. Estry otrzymuje się najczęściej z oleju rzepakowego, palmowego lub sojowego.

Czytaj więcej...

Więcej artykułów…

  1. Kierowcy quadów, crossów i samochodów do jazdy off-road, nie przejmują się sankcjami
  2. Autobusy z panelami fotowoltaicznymi
  3. Auto jak miejski rower
  4. Na drogi wjeżdżają ekologiczne dostawczaki
  5. Solaris przedstawi autobus elektryczny nowej generacji
  6. To koniec bessy na rynku aut
  7. Rekordowa sprzedaż hybryd Toyoty w Europie
  8. Pojedziemy po inteligentnych drogach
  9. Tankowanie prądu będzie łatwiejsze
  10. Rośnie liczba rejestrowanych pojazdów
  11. BMW wprowadza do sprzedaży swój pierwszy samochód elektryczny
  12. Zielone opony chronią środowisko
  13. Luksusowe auta boją się mniejszej emisji
  14. Samochody widma na polskich drogach
  15. W miejsce TIR-ów... tanie barki
  16. Polskie drogi zalewają wraki
  17. Ekologiczne autobusy z Polski mogą jeździć bez ładowania przez dobę
  18. Rośnie rynek oszczędnych samochodów
  19. Diody w reflektorach chronią środowisko
  20. Producenci samochodów nie zalecają biopaliw
  21. Rośnie zainteresowanie samochodami hybrydowymi
  22. Opłata recyklingowa od aut z importu do likwidacji
  23. Zła wiadomość dla właścicieli samochodów z napędem gazowym
  24. Pobieranie opłat za wjazd do centrum jest nielegalne
  25. Zniknie akcyza na samochody ekologiczne?
  26. Czy w Polsce powstanie fabryka silników hybrydowych?
  27. Miasta wprowadzają darmowe parkowanie dla aut elektrycznych i hybrydowych
  28. Ile można zaoszczędzić na letnich oponach
  29. W tym roku 2 tys. nowych aut z napędem hybrydowym
  30. Samochody są coraz mądrzejsze
  31. Polska motoryzacja idzie na dno
  32. Firmy motoryzacyjne wśród najbardziej ekologicznych marek świata
  33. Nastała moda na używane auta z salonów
  34. W salonach przybywa samochodów na autogaz
  35. Czas na opony z etykietą
  36. Płyn do spryskiwaczy groźny dla zdrowia
  37. Auta na prąd na wstecznym biegu
  38. Diesel na cenzurowanym
  39. Oszczędzaj paliwo i pieniądze
  40. Połowa zbiorników paliwowych do wymiany
  41. Drogowe myto odmładza rynek ciężarówek
  42. Fabryki aut coraz bardziej zielone
  43. Wysyp ekologicznych ciężarówek
  44. Samochód w ekologicznych oparach
  45. Samochodowe wraki wyjadą z szarej strefy
  46. Ekologia pełnym gazem
  47. Transport w Polsce staje się bardziej ekologiczny
  48. Za autami coraz czyściej
  49. Wysyp ekologicznych ciężarówek
  50. Podatkiem w drogowy złom
  51. Auta hybrydowe trują mniej
  52. Wyścig po paliwo przyszłości
  53. Tanie taksówki z doładowaniem
  54. Ekologiczne auta ratują przemysł motoryzacyjny w Japonii
  55. Polski transport: innowacyjny i ekologiczny
  56. Ekologiczne turbodoładowanie
  57. Elegancja i dynamizm motywami stylizacji
  58. Logika i ekologika
  59. Recykling pojazdów: dofinansowanie daje efekty
  60. Ten rok należał do Range Rovera Evoqu
  61. Używanego golfa kupię albo nową dacię